Werelddag voor Veiligheid en Gezondheid op het Werk

Werelddag voor Veiligheid en Gezondheid op het Werk

Op 28 april is het Werelddag voor Veiligheid en Gezondheid op het Werk. Deze dag is in het leven geroepen door de Internationale Arbeidsorganisatie (IAO) met de focus op de preventie van arbeidsongevallen en beroepsziekten. Verpleegkundige David doet naast zijn werk bij Highcare (zusterbedrijf van Zorgzuster) ook veel aan sport. Daarom vroegen wij hem om een blog te schrijven met tips over hoe je als zorgverlener tijdens het dagelijkse werk toch gezond kan blijven. Lees David's blog hieronder.

De zorg als topsport

Geschreven door David Klein, Verpleegkundige bij Highcare (zusterbedrijf van Zorgzuster)Ha fitgirls en fitboys! Ja, jij daar…je leest het goed. Of voel je je niet aangesproken? Vreemd, want je werkt toch in de zorg? Juist afgelopen jaar is wel gebleken dat werken in onze sector vaak topsport lijkt. Of je nou wel of niet met coronapatiënten hebt gewerkt; zorgverlener zijn is fysiek en mentaal een uitdagende en soms zware functie. Dat geldt ook voor topsporters, zij vragen veel van hun lijf. Er is wel een groot verschil: sporten is hun werk en zij trainen fulltime. En wij? Hoe zorgen wij er voor dat ons lichaam en geest klaar zijn om dagelijks een belangrijke prestatie te leveren?  

Want zorgen wij net zo goed voor ons zelf, zoals we dat ook voor anderen doen? Iets wat in deze tijd juist zo belangrijk is. Als Covid iets heeft onderstreept, is het wel dat voorkomen beter is dan genezen. De Internationale Arbeidsorganisatie heeft daarom 28 april uitgeroepen tot ‘Werelddag voor Veiligheid en Gezondheid op het Werk’. Leuk natuurlijk, maar hoe doe je dat?  Hoe blijf jij als zorgverlener fit? Simpel! Train gewoon op je werk en combineer zo het praktische en noodzakelijke.  

Begin klein

Heb je de kans, pak de trap. Laat de lift links liggen en train je beenspieren en je cardiovasculaire systeem. Meer uitdaging nodig? Benut elke mogelijkheid om even te lopen op je werk. Drinken halen voor je collega’s, naar alle patiënten lopen als zij bellen, enzovoort. Er zijn genoeg mogelijkheden om aan je dagelijkse portie stappen te komen. Niet gelukt om tussen de vijf- en tienduizend stappen te zetten op je werk? Geen probleem, dan maak je toch even een wandeling na je werk. Even spreekwoordelijk je hoofd leeg maken. Geen tijd na je werk? Doe het dan ervoor. In alle vroegte de wereld zien ontwaken prikkelt je zintuigen waardoor je fit op de werkvloer verschijnt. Als je de smaak te pakken hebt, schaf dan een paar hardloopschoenen aan en ga lekker rennen. Er zijn genoeg opbouwschema’s te vinden en/of handige apps waarmee je kunt starten met hardlopen. 

Maar wat nou als hardlopen of wandelen niet je ding is. Laat de benenwagen dan voor wat het is en pak de fiets! Nederland staat niet voor niets bekend als fietsland. Benut de mogelijkheden van prachtige fietsroutes, fietsknooppunten en fietspaden. Genoeg opties om er met de tweewieler op uit te trekken. Ambitieuzer dan een rustig rondje in de buurt? Ga dan op de fiets naar je werk. Of spreek met familie, vrienden of collega’s af om op een vrije dag met de racefiets een toertocht te maken. Er zijn vast genoeg mooie plekken in Nederland die je nog eens wilt bekijken.  

Fysiek en mentaal sterk

Fitheid gaat natuurlijk niet alleen over uithoudingsvermogen, een sterk lichaam is ook belangrijk. Dit kun je trainen door patiënten als levend gewicht te zien, maar is arbeidstechnisch niet verantwoord. In plaats daarvan kun je beter aan core stoelbility doen. Een variant op core stability waarbij je achter je computer zit zonder stoel. Goed voor een sterke rug en bovenbenen.  

Naast het fysieke deel moet je ook nog het mentale trainen. Dit doe je natuurlijk door klinisch te redeneren en een goed rooster voor jezelf te bedenken. Wat ook helpt, is puzzelen! Hou je geest fit door af en toe een puzzel te maken. Want ja denksport is toch ook sport? Dit kan met een sudoku of kruiswoordpuzzel, een woordzoeker of cryptogram? Er is genoeg aanbod om in je hangmat ontspannen een puzzel te maken en ondertussen je brein te trainen. Zo krijg je een sterke geest in een sterk lichaam.

Ik hoop dat je na het lezen van deze column genoeg inspiratie hebt om in beweging te komen. Zoals ze al vanaf 1988 bij een groot sportmerk zeggen: “Just Do It”!