HKZ-zzp: Goed geregeld voor verpleegkundigen en (kraam)verzorgenden

HKZ-zzp: Goed geregeld voor verpleegkundigen en (kraam)verzorgenden

Het HKZ-keurmerk voor zzp’ers in de zorg is bedoeld voor verpleegkundigen, verzorgenden en begeleiders in de langdurige zorg en de thuis- en kraamzorg (niveau 3, 4 en 5/6).

Als zelfstandig zorgondernemer ben je al druk genoeg met je patiënten of cliënten, de bijbehorende administratie en je bijscholing. Toch hoort de extra belasting aan verplichte wet- en regelgeving er ook nog bij. En dus vraag je je ineens af wanneer je überhaupt nog aan thuis, gezin en vrije tijd toekomt...

Gelukkig is er het HKZ-keurmerk voor zzp’ers in de zorg. Na het behalen van jouw persoonsgebonden keurmerk, ben je voor drie jaar ervan verzekerd dat je aan alle eisen en regels voldoet. En nog beter: je toont er ook je kwaliteit richting je opdrachtgever(s) mee aan.

Met het HKZ-zzp keurmerk ben je...

  • Aantoonbaar goed: Het HKZ-certificaat toont aan dat je welwillend bent om je manier van werken en kwaliteitsniveau als zzp’er te laten zien.
  • Onafhankelijk getoetst: Een onafhankelijke partij toetst jouw documenten en werkwijze zodat jouw certificaat écht wat over jou zegt.
  • Wettelijk gedekt: Zekerheid dat je voldoet aan de complexe wet- en regelgeving van de Wkkgz.\
  • Een zorgvuldige zzp’er: Het HKZ-certificaat laat zien dat je zorgvuldig werkt, je zaak(jes) op orde hebt en ernaar streeft altijd kwaliteitszorg te leveren.
  • Betrouwbaar: Het HKZ-certificaat stelt opdrachtgevers gerust; jou kunnen ze gerust inhuren!
  • Klaar voor klachten: Dankzij HKZ-zzp ben je voorbereid op het juist afhandelen van klachten.
  • Voor 3 jaar klaar: Je hoeft niet telkens alle documenten aan je opdrachtgevers te tonen: het certificaat, dat 3 jaar geldig is, volstaat.


Hoe kun je het HKZ-keurmerk aanvragen? 
Als zelfstandig verpleegkundige, (kraam)verzorgende of begeleider in de langdurige zorg behaal je in drie stappen het HKZ-keurmerk:
Stap 1:  Allereerst moet je alle benodigde documenten uploaden op hkzzzp.nl en beantwoord je enkele vragen. Dat kan vanaf 1 januari 2019.
Stap 2: Stap 1 volbracht? Maak dan via www.hkzzzp.nl een afspraak voor een interview met de Certificerende Instelling (CI), een onafhankelijk instituut. Tijdens dit interview wordt beoordeeld of de documentatie op orde is en worden er eventueel vragen gesteld over jouw werk(wijze).
Stap 3: Bij het goed doorlopen van stap 1 & 2 reikt de Certificerende Instelling het HKZ-keurmerk uit. Deze geldt dan vervolgens voor een periode van drie jaar.

Wat kost het HKZ-keurmerk?
Het HKZ-keurmerk zal ongeveer 137 euro per jaar kosten en heeft een geldigheid van 3 jaar. De kostprijs van het keurmerk is opgebouwd uit drie onderdelen, namelijk:  

  • Het onderhouden van de website hkzzzp.nl om het keurmerk voor te bereiden en aan te vragen;
  • Het bijhouden van het keurmerk en het online register door HKZ; 
  • De kosten van de Certificerende Instelling (CI) voor de beoordeling van de zzp’er.

De kosten van de Certificerende Instelling komen voort uit de beoordeling van de documentatie die is aangeleverd en het interview dat met de zzp’er gehouden wordt. Deze kosten maken veruit het grootste deel uit van de totale kosten. De verwachting is dat de kosten van het keurmerk in totaal neerkomen op circa 410 euro per 3 jaar, wat neerkomt op zo'n 137 euro per jaar. Deze kosten zijn exclusief BTW. Je ontvangt via HKZ-zzp één factuur voor de complete periode van drie jaar. Deze factuur is aftrekbaar voor de belasting. De mogelijkheid tot gespreid betalen wordt op dit moment onderzocht.

 





aangemaakt op